
Matikkatarmon matikka- ja tiedekerhot tarjoavat lapsille ja nuorille oivalluksia ja kiehtovia elämyksiä luonnontieteiden parissa ikäkauteen soveltuvalla tavalla. Opettajiemme asiantuntemuksen ansiosta kerhoissa päästään tutustumaan syvällisesti moniin mielenkiintoisiin ilmiöihin ja niiden sovellutuksiin.
Kerhoissamme koululaisia innostetaan perehtymään matemaattis-luonnontieteellisten ilmiöiden maailmaan tutkivalla otteella. Fysiikan ja kemian tutkimuksissa sovelletaan teoriaa käytännöllisiin ja hauskoihin kokeisiin, ja samalla näissä kokeissa tehtävien havaintojen pohjalta muodostetaan tutkittaviin ilmiöihin liittyviä käsiterakenteita. Pidempien projektitöiden yhteydessä harjoitellaan lyhyiden työselostusten tekemistä, mikä on tärkeä taito luonnontieteellisessä tiedonmuodostuksessa.
Kerhon sisältö, laajuus ja kohderyhmä sovitaan aina tapauskohtaisesti kerhon tilaavan koulun, vanhempainydistyksen tai muun tahon kanssa. Kerho voidaan suunnata ala- tai yläkoululaisille tai lukiolaisille. Kerhon ohjelma voidaan muodostaa myös jonkin tietyn teeman ympärille – esimerkiksi energiansäästöviikolla voidaan tutkia energia-asioita.
Kerhoja voidaan järjestää lukuvuoden aikana esimerkiksi kerran viikossa pidettävinä harrastekerhoina tai kesäleirimuodossa.
Kerhoista saamaamme palautetta
Kaikki palautekyselyihin vastanneet kerholaiset ovat ilmaisseet haluavansa tulla samantyyppiseen kerhoon uudestaan. Kaikki myös suosittelisivat kerhoa kavereilleen. Kyselyissä olemme saaneet kerholaisilta mm. tällaista palautetta:
“Oli hyvä idea järjestää tiedekerho. Siellä oli mukavaa.“
“Mielenkiintoinen ja innostava.“
“Kerhossa tehtiin paljon enemmän mitä osasi odottaa.“
“Olisin toivonut enemmän kerhokertoja.“
“Ajattelin että kerho voisi olla hauska ja hyödyllinen. Olin oikeassa.“
“Tosi kivat ohjaajat joka kerta.“
Kerhojen herättämä innostus välittyy myös koteihin
Palautekyselyissä myös kerholaisten huoltajat ovat ilmaisseet tyytyväisyytensä niin kerhojemme sisältöihin kuin käytännön järjestelyihinkin:
“Kerho viehätti erilaisuudellaan … kerhopäiviä odotettiin innolla. Palaute lapselta innostunutta. Kerho pohjusti pohtimaan asioita ja tekniikan toimivuutta ikäkauteen sopivalla tavalla. Hyödyllinen kerho.“
“Kerho on vaikuttanut innostavalta. Eri asiat on havainnollistettu mielenkiintoisin kokein. Kerho ollut varmasti hyödyllinen ja oppimista tukeva. Infot välittyneet vanhemmille hyvin. Kaikin puolin positiivinen fiilis!“
“Ainakin tyttäremme on ollut tosi innostunut kerhossa olleista asioista. Kiva että voi tällä tavoin innostaa/kannustaa lasta tieteen pariin. Toivottavasti kerhoa jatketaan tulevinakin vuosina.“
“Kotona olemme huomanneet, että poika on pitänyt kerhosta. Kerho on ollut hieno mahdollisuus syventyä luonnontieteisiin, kiitos tästä mahdollisuudesta!“
Esimerkkejä kerhojemme ohjelmasta











































